Uit eten, paniek!

Uit eten, paniek!

“Uit eten gaan kan niet als je aan je eigen fysiek werkt”. Dat kan zeker wel maar laat mensen dat nou net lastig vinden als ze naar doelen toewerken. Bij uit eten denken we al gauw aan veel eten, ongezond eten, lekker eten en niet te vergeten; alcohol. In deze blog leg ik uit hoe je rekening kunt houden met (onverwachte) uitjes en geef ik een voorbeeld uit één van mijn eigen avonden waarbij ik uit eten ben geweest.

De dag indeling
Ik probeer zo flexibel mogelijk te zijn met het patroon wat ik nu wil aanhouden. De dag dat ik uit eten ben geweest (vrijdag) had ik overdag twee maaltijden laag in calorieën. Hierbij waren de maaltijden rond de 350 calorieën, rijk aan eiwit, vezels en volume. Eerste maaltijd was een grote bak magere kwark en tweede maaltijd was mager vlees met 400 gram groente.

Aan het einde van de middag ben ik gaan trainen. Nu heb ik normaal gesproken na mijn trainingsmoment 2 grote maaltijden van ongeveer 1132 calorieën. Omdat ik uit eten ga, heb ik deze 2 maaltijden simpelweg bij elkaar gevoegd (klein rekensommetje  maakt 2262 calorieën). Op deze manier behoud ik het zelfde aantal calorieën alleen dan iets anders verdeeld.

Om het allemaal wat overzichtelijk te houden is dit mijn calorie indeling over de hele dag:

Ontbijt Lunch Training Diner Pre-bed
Dag uit eten 332 332 ja 2200-2500 N.v.t

Waar let ik op tijdens dat ik uit eten ga
Nu is het eten van 2262 calorieën best wel veel. Des ondanks dat zullen mensen veel meer eten tijdens een avondje uit dan ze denken. Hier alvast 3 tips:

  1. Probeer lopende buffetten/ all you can eat tenten te vermijden. Wanneer je hier toch naar toe gaat eet dan als eerste veel groenten en mager vlees. Vermijd zoveel mogelijk de sauzen en probeer echt vroegtijdig te stoppen met eten als je vol zit.
  2. Drink water/ light dranken. Dit voorkomt dat je ook calorieën binnen krijgt vanuit drinken. Mensen vergeten vaak dat dranken calorieën bevatten.
  3. Wijs de toetjeskaart af als de serveerster er na een diner mee komt.

Ik ben uit eten geweest bij ‘Loetje’ en dit is wat ik at:
– Carpaccio
– Biefstuk, friet, sla

Ik dronk hierbij alleen maar water en cola light. Bewust gekozen om geen alcohol te drinken omdat ik dit liever niet in de periodes doe nadat ik getraind heb. Ik ben er vanuit gegaan dat ik aardig wat patat met mayo heb gegeten, alleen dit zal al aardig wat calorieën bevatten:

  • Mayo (50 gram) 330 calorieën
  • Patat (150 gram) 490 calorieën
    Totaal                820 calorieën

 

En dan nog niet gesproken over de biefstuk die in een blok roomboter wordt gebakken. Je eet veel meer dan je denkt.

Mijn maaltijd was uiteindelijk 2200-2500 calorieën bij elkaar. Je kan met uit eten natuurlijk nooit precies inschatten wat je eet, maar een goede inschatting doen kan zeker. Bekijk van te voren naar de menu kaart waar je gaat eten en beslis alvast wat je gaat eten.

Je kan tijdens het afvallen/ vetpercentage best dingen doen die je liever niet doet ‘omdat je er geen controle over hebt’. Je wilt uiteindelijk beter kunnen inschatten wat je tot je neemt, in dit geval voornamelijk qua calorieën. Dat betekend niet meteen dat je vaker moet oefenen met uit eten gaan trouwens. 😉

Erik Gouw
info@erikgouwpt.nl